Ahad, 24 Jun 2012

Mari Berpantun Dan Bersajak

Salam Sejahtera Semua....

Pergi mendaki Gunung Daik,
Hendak menjerat kancil dan rusa;
Membaca itu amalan baik,
Elok diamalkan setiap masa.

Hari ini kita akan menyelami pusaka bangsa yang menjadi kebanggaan kita sejak bertahun-tahun lamanya.

Ayuh kita selami erti puisi!

Sila lihat lelaman-lelaman yang tertera di bawah ini dan baca isi kandungannya dengan teliti :

http://www.slideshare.net/mohamednaim/pantun-bahagian-pertama

http://www.slideshare.net/mohamednaim/pantun-bahagian-kedua


Bintang tujuh sinar berseri,

Bulan purnama datang menerpa;
Jika tidak berapa pasti,
Usah segan untuk bertanya.

Selamat meraih ilmu....:)

4 Ulasan:

Di 1 Ogos 2012 pada 8:15 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya,menulis pantun sangat berguna.Saya berasa gembira menulis pantun.Saya boleh memperbaiki dgn memikirkan banyak idea.

Yoga Priantono :]

 
Di 1 Ogos 2012 pada 8:19 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya,ini sangat beguna kerana ia membuat kami menggunakan bahasa yang indah. Saya rasa bangga dengan kejayaan saya kerana saya membuat pantun sendiri. Kamu boleh memperbaiki jika kamu memberi hadiah untuk pemenang-pemenang masing-masing.
Danish Bashah Bin Zainudin

 
Di 1 Ogos 2012 pada 8:19 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya,menulis pantun sungguh bagus.
Saya rasa sungguh menarik.
Saya boleh perbaiki banyak salahan.


IRFAN(: <3

 
Di 1 Ogos 2012 pada 8:23 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat saya, pertandingan bersajak dan berpantun mengajar saya bagaimana untuk menghasilkan sebuah sajak dan pantun.
Pertandingan ini sungguh seronok:)
Pertandingan ini membuat saya berfikir luas untuk mencari perkataan yang sesuai.
Mula-mulanya susah tetapi apabila saya pandai mengarang pantun... saya berasa sungguh tegah dan senang:)
Mempersembahkan kepada orang yang tidak tahu bahasa melayu membuat saya bangga!

<3 Nurmusfirah:)

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama